fredag 7 oktober 2011

Planka.nu


Det fuskas på Stockholms kommunala färdmedel. Satt i system av organisationer som Planka.nu med flera. Plankning är enligt mitt synsätt att stjäla. Trafiklandstingsrådet Christer Wennerholm uttrycker på ett utmärkt sätt: ”Som det nu är så ser unga, friska män till att lite äldre kvinnor får betala mer än de borde för att åka med oss.” De organisationer som stöder plankningsrörelsen anser skattebrott som särskilt allvarliga. Vad är skillnaden mellan dessa olika sätt att sätt stjäla från våra gemensamma tillgångar?


Dagens Nyheter skriver idag om fenomenet. Man kan naturligtvis inte undvika att vinkla det på sedvanligt journalistvis genom att skriva om ett barn som skadats i en spärr. Något som naturligtvis inte får hända, men man bör tänka ett steg vidare. Vems är ansvaret? SL:s strävan att förhindra stölder? Eller ligger det yttersta ansvaret på dem som tvingat fram åtgärderna?

Fotnot

Stöldsvinnet i detaljhandel beräknas till 3 – 5 procent. Detta är vad konsumenten får betala extra för då handeln kompenserar svinnet.

Övre bilden är Planka.nu:s logotype

2 kommentarer:

  1. Men kära du, planka.nu är ju en liten organisation. Plankarna är många många många gånger fler än planka.nu! Det är knappast planka.nu som skapar plankningen, utan att människor har dålig ekonomi och ser möjligheten att spara ett par slantar. Det är att uppförstora planka.nu att skylla farliga spärrsystem på dem! Min vän fastnade med halsen i en sån ny glasspärr, alltså huvudet på ena sidan och kroppen på andra, och spärrvakten kunde inte öppna spärren utan var tvungen att ringa dit tekniker! Att skylla det på en liten vänsterorganisation är att skylla på helt fel aktör!

    SvaraRadera
  2. Att sen de överdrivna siffrorna om uteblivna avgifter pga plankning är marginellt jämfört med skattefifflet berör väl inte dig.
    Ditt resonemang verkar mer handla om principiell moral än om ekonomisk verklighet.

    De höjda avgifterna för perdiodkorten har förändrat min verklighet så tillvida att jag slutade köpa dom 2006 eftersom det blev för dyrt för mig och åker numera på remsa när jag ska till och från arbetet. (ja, jag är för feg för att planka) och måste nu fundera varje gång om jag har råd att stämpla på min remsa. Det här har begränsat min rörelsefrihet och allt detta tack vare att man lagt astronomiska siffror på ett kontroll- och spärrsystem som minskat antalet resande i förhållande till befolkningsökningen.
    tack vare detta har vi sällat oss till en av världens dyraste kollektivtrafikstäder.

    Jag skyller på politiker som dig som har försämrat min livskvalitet.

    SvaraRadera