lördag 23 april 2011

Påskeldar


I mina hemtrakter eldades det på påskafton. Stora brasor krönta med en häxa tändes fram mot skymningen. Påsksmällare avfyrades och även en och annan raket.

Tyvärr har denna västsvenska tradition fått en annan innebörd i göteborgsområdet under den senaste tiden. Bilar brinner, ambulanser och andra räddningsfordon hindras att tränga in i vissa områden. Ett dödsfall har kunnat konstateras genom att ambulansen hindrades att nå skadeplatsen.

Dessa eldar i Göteborg ser jag som vårdkasar. Vissa anser sig ha rätten att gå bärsärkagång på grund av ”utanförskap”, ”kränkningar” och ”polisbrutalitet”. Detta beteende är illavarslande på många sätt. Statens våldsmonopol utmanas och normal samhällsservice sätts ur spel. Privat och offentlig egendom vandaliseras och förstörs. Klyftorna vidgas och skräcken sprider sig både bland svenskar och de välanpassade och skötsamma invandrarna. Till dessa räknar jag min fru och alla mina vänner av skiftande kulörer och hårfärg. Alla kommer vi att få betala på olika sätt. Högre försäkringspremier, minskad förståelse och ökad misstänksamhet mellan olika etniska grupper.

Samhället måste med kraft slå tillbaka mot anarkisterna. Föräldrarna till våldsverkarna avkrävas ekonomiskt ansvar och straffen skärpas. I annat fall nalkas Harmagedon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar